Please use this identifier to cite or link to this item: http://localhost:8080/xmlui/handle/20.500.12421/3987
Title: La lúdica como herramienta de aprendizaje en ingeniería industrial
Authors: Martínez Escobar, Nathaly
Hoyos Gutiérrez, Cinthya Zharith
Angulo Caicedo, Julián Camilo
Keywords: Educación
Enseñanza Lúdica
Pensamiento Lateral
Enseñanza-Aprendizaje
Issue Date: 2020
Publisher: Universidad Santiago de Cali
Citation: Hoyos Gutiérrez, Cinthya Zharith; Angulo Caicedo, J. C. (2020). La lúdica como herramienta de aprendizaje en ingeniería industrial. Universidad Santiago de Cali.
Abstract: In the history of learning, the category that has developed the most and contains the most authors contributing ideas is that of experience-based learning. The experience has been significant during the progress of learning, however, there is no single way to learn, besides, that over the years it has not yet been possible to discover what is the best way to retain knowledge. The biggest problem in Colombia is the drop-out of people in higher education. Among the main reasons is the little progress and research in the area. The article presents a bibliographic review on playfulness as a methodological tool in industrial engineering, in which its effectiveness applied in the classroom is identified. In addition, it is intended to classify the techniques of the working methodology in the implementation, year of publication and subjects in which they have been proposed this play. Finally, it proposes a play to apply in an industrial engineering subject, in which a theme is proposed for its application and demonstrate that play as a tool is a step to advance and innovate in higher education pedagogy.
Description: En la historia del aprendizaje la categoría que más se ha desarrollado y contiene más autores aportando ideas es la del aprendizaje basado en la experiencia. La experiencia ha sido significativa durante el avance del aprendizaje, sin embargo, no existe una sola forma de aprender, además, que a través de los años todavía no se ha podido descubrir cual es la mejor forma para la retención de conocimiento. El mayor problema en Colombia es la deserción de personas en la educación superior. Entré las razones primordiales se encuentra el poco avancé e investigación en el área. El artículo presenta una revisión bibliográfica sobre lúdica como herramienta metodológica en ingeniería industrial, en la que se identifica su efectividad aplicada en el aula de clase. Además, se tiene como propósito clasificar las técnicas de la metodología de trabajo en la implementación, año de publicación y asignaturas en las que se han propuesto esta herramienta. Finalmente, propone una lúdica para aplicar en una asignatura de la ingeniería industrial, en la que se propone un tema para su aplicación y demostrar que la lúdica como herramienta es un paso para avanzar e innovar en la pedagogía de educación superior.
URI: https://repository.usc.edu.co/handle/20.500.12421/3987
Appears in Collections:Ingeniería Industrial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LA LÚDICA COMO HERRAMIENTAi.pdf789.32 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons